Jeszcze kilkanaście lat temu cechą zegarka o największym znaczeniu była dokładność. Obecnie najmocniejszą uwagę zwracamy na wygląd. Trend ten jest szczególnie widoczny wśród ludzi młodych.

Respondentom zostały zadane dwa pytania: czym jest dla nich zegarek na rękę oraz jakie czynniki biorą pod uwagę przy jego zakupie. Natomiast celem badania, które w zbliżonej formie zostało przeprowadzone dla marki Timex w 2006 roku było sprawdzenie, w jakim stopniu postęp cywilizacyjny wpływa na trendy i przyzwyczajenia Polaków.

Zegarek to w pierwszej kolejności przyrząd do mierzenia czasu – takiego zdania są dwie trzecie Polaków. Oznacza to, że co trzeci z nas nie postrzega już zegarka w kontekście jego pierwotnej funkcji. Coraz częściej jesteśmy skłonni uznać go raczej za element biżuterii, dodatek do stroju lub dobry pomysł na prezent – takich odpowiedzi udzieliła jedna czwarta ankietowanych. Sposób postrzegania zegarków jest też silnie uzależniony od wieku – najmłodsi respondenci (15-17 lat) stanowili jedyną grupę, w której zegarek jest postrzegany jako przyrząd do mierzenia czasu przez mniej niż połowę badanych.

– Młode pokolenie coraz częściej używa zegarka do uzupełniania stylizacji i traktuje go w kategoriach modowych. Jest to dla nich jeden z wielu dodatków, które pomagają im wyrazić siebie, swój styl. Dlatego właśnie współpraca producentów zegarków ze sklepami z branży fashion sprawdza się coraz lepiej. Oczywiście o sposobie postrzegania zegarków decydują też inne czynniki. Droższe modele częściej będą uznawane za symbol prestiżu, a damskie – za element biżuterii – mówi Anna Borg, dyrektor zarządzająca Timex Group Polska.

Przy zakupie zegarka na rękę Polacy najczęściej biorą pod uwagę jego wygląd (45%), a nieco rzadziej cenę (40%). Funkcjonalność i niezawodność zegarka ceni sobie co trzeci Polak. Dla co piątego badanego ważna jest marka, przy czym odpowiedź ta padała częściej wśród osób poniżej 30 roku życia. Natomiast w 2006 roku cechami, które miały dla respondetów największe znaczenie, były: dokładność w pomiarze czasu, a także wytrzymałość i jakość wykonania.

Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar Polska SA na zlecenie Timex Group Polska Sp. z o.o. w lipcu b.r. na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 15 roku życia. Wielkość próby wyniosła 1010 respondentów. Badanie zostało zrealizowane techniką CAPI (wywiady indywidualne wspomagane komputerowo). Respondenci odpowiadali na dwa pytania wielokrotnego wyboru, w których mogli zaznaczyć do trzech odpowiedzi.

Założony w 1854 roku Timex jest częścią Timex Group – firmy, do której należy kilka marek, i która zatrudnia ponad 5 tysięcy osób na całym świecie. Polskie przedstawicielstwo Timex z siedzibą w Warszawie działa od 1994 roku. Zegarki Timex dostępne są w sklepie internetowym www.timex.pl oraz w autoryzowanych sklepach na terenie całego kraju.